Mataku terpesona pada kehebatan yang maha esa

Saturday, February 19, 2011

Morning Glory atau Kembang Pagi.

Aktiviti masa free kali ini ialah memasukkan benih semaian morning glory yang sudah seminggu disemai ke dalam pasu.Sebenarnya ini aktiviti ahad minggu lepas,tapi baru ada kesempatan untuk dimasukkan ke dalam blog ini.

minat terhadap morning glory ni timbul bila sy bertandang ke rumah pengasuh anak dan melihat bunga yang meriah berkembang,warna purple terang.so sy pun belilah benih morning glory tapi sedih warna yg saya cari tak ada,,last2 sy angkut juga warna spt gambar di bawah


biji benih morning glory:warna purple muda


benih morning glory yang disemai dalam 1 minggu dalam bekas telur.sedia untuk dipindah ke dalam pasu.


bekas telur akan ditimbus sekali ke dalam tanah kerana dia akan mereput.sebenarnya ada dijual bekas semaian,rupanya pun sama seperti bekas telur,tapi lebih besar dan dalam sedikit..tak apalah sebab sy tak beli bekas tersebut sy recycle la apa yg patut.


selepas ditimbus dengan tanah,sy masukkan baja organik yang sesuai dengan semua jenis tanaman.rupanya seperti lada hitam dan baunya seperti kopi.


inilah hasil daripada proses memindahkan semaian ke dalam pasu.harapnya menjadi lah,kita tunggu dan lihat saja projek sy kali ini.



No comments:

Post a Comment